Blog

Mediagebruiker is multitasker

Ofcom onderzoek brengt totale dagelijkse mediagebruik in kaart. De Britse mediaregulator Ofcom bevroeg voor het zevende Communications Market Report 1138 respondenten over hun mediagebruik. Daaruit blijkt dat de gemiddelde Brit bijna de helft van zijn actieve tijd (ongeveer zeven uur per dag) spendeert aan media en communicatie. Op het eerste zicht lijken 16- tot 24 jarigen met zes uur en vijfendertig minuten dagelijks het minst tijd te spenderen aan media en communicatie. Door twee of meer apparaten (telefoon, laptop, televisie,...) tegelijkertijd te gebruiken, komt het eigenlijke mediagebruik binnen die periode echter overeen met negen uur en tweeëndertig minuten. Vooral de doorbraak van mobiel internet en het succes smartphones zijn hierin bepalend.

Uit het rapport blijkt verder dat momenteel 13,5 miljoen Britten surfen via hun mobiele telefoon, nagenoeg een verdriedubbeling sinds 2008. De hoeveelheid mobiele data nam tussen 2007 en 2009 toe met 240%. Deze stijging is voor een groot deel toe te schrijven aan één enkele site - Facebook - die vijfenveertig procent van het mobiele internet gebruik in het Verenigd Koninkrijk vertegenwoordigt. Google neemt de tweede plaats in met 8%, en geen enkele andere site haalt 4%.

Facebook domineert ook het vaste breedbandverkeer. Algemeen wordt bijna een kwart van de tijd online gespendeerd aan social media. De meeste gebruikers van sociale netwerksites zijn tussen 16 en 24 jaar, hoewel meer en meer oudere gebruikers de sites ontdekken en gebruiken.

Toch blijven de traditionele media zoals radio en televisie het goed doen. Televisie bijvoorbeeld blijft een centrale rol spelen, we kijken momenteel met zijn allen meer tv dan op eender welk moment gedurende de voorbije vijf jaar. Ondanks de toenemende mogelijkheden om programma's op te nemen en achteraf te bekijken, wordt nog steeds het meest live gekeken.

Ook radio behoudt zijn positie, en blijft een heel belangrijk medium. Hoewel er iets minder lang wordt geluisterd (de Britten luisteren gemiddeld 20,1 uur per week), is het aantal luisteraars gestegen naar een recordpeil van 91% van de mediaconsumenten.

 

Bron: BBC News

Toegevoegd op: 20.08.2010 11:01 door REC redactie

Login of registreer om te reageren